تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان


✨✨✨✨✨✨✨✨

💧مهریه از لحاظ قانون قضایی تعریف خاصی ندارد و در عرف عمومی همان واژه ای است که به مال، پول، ملک و یا طلا و یا هر چیز دیگری اطلاق می شود که مرد در زمان جاری شدن صیغه عقد به زوجه داده و پرداخت آن بر ضمه اوست. البته در سایر ادیان شاید پرداخت مهریه به این سبک رایج نباشد اما در دین اسلام به آن کابین ، صداق و یا در بعضی مناطق شیربها هم اطلاق می شود. در عرف سه نوع مهر به نام های مهر السنه ، مهر المثل ومهر المسما وجود دارد. مهرالسنه که همان مهریه دختر پیغمبر اکرم(ص) است. مهر المثل به آن معناست که مهر دختر را همانند مهریه خواهرش و یا سایر فامیل در نظر می گیرند .در مهر المسما میزان معینی سکه، مثقال طلا و یا سایر کالا را به این  امر اختصاص می دهند. 

🔮از بین مراجع تقلید آیت ا.. مکارم شیرازی معتقدند که اگر مردی بپذیرد که مهریه ای را بپردازد ولی در همان لحظه جاری شدن خطبه عقد استطاعت مالی پرداخت آن را نداشته باشد، این عقد از لحاظ شرعی صحیح نیست. 

💢 در سندهای ازدواج مطلبی تحت عنوان پرداخت مهریه به صورت عندالمطالبه و عند الاستطاعه وجود دارد که در زمان جاری شدن صیغه عقد، دختر می تواند نحوه پرداخت مهریه را مشخص کند. اگر پرداخت عندالمطالبه باشد، مرد باید در زمان مطالبه مهریه توسط زن آن را بپردازد، حتی اگر توان مالی نداشته باشد. ولی در عندالاستطاعه، زن تنها در صورتی می تواند مهریه اش را مطالبه کند که مرد توان پرداخت داشته باشد. در این مورد اگر زن دادخواست پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه دهد و به دادگاه معلوم شود که زوج توان پرداخت ندارد،  پرداخت مهریه انجام نمی شود. 

⭕️ در مواردی که زوج برای فرار از پرداخت مهریه اموال خود را به صورت صوری به شخص دیگری تفویض می کند از نظر قانون جرم محسوب شده و فرار از دین نام دارد. در صورتیکه این امر به دادگاه ثابت شود، زوج مجرم شناخته شده و به زندان و پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد. 

💠در مواردی که پرداخت مهریه به زندانی شدن زوج منجر شده است، در اکثر اوقات پس از گذشت چند روز از زندانی شدن زوج، بزرگان فامیل واسطه می شوند و زوجه را برای صرف نظر از تصمیمش تشویق می کنند؛ که در صورت توافق، زوج  آزاد و مهریه نیز برحسب توانایی مرد به صورت یکجا ، اقساط و یا کسر از حقوق پرداخت می شود. اما اگر به دادگاه مسلم شود که زوج واقعاً توانایی پرداخت مهریه را ندارد، حکم اعصار صادر شده و زن نمی تواند مهریه خود را بگیرد. 

🔰برای پرداخت نکردن مهریه،چون جرمی اتفاق نیفتاده مدت زمان زندان محدودیتی ندارد و در صورتیکه زوجه رضایت ندهد زوج باید در زندان باقی بماند. 

🔆 اوایل انقلاب آنچه که در جامعه مرسوم بود 14 سکه به نیت 14 معصوم و یا 5 سکه به نیت پنج تن بود و زندگیها هم دوام بیشتری داشت. اما متاسفانه با گذشت زمان به تدریج مهریه به تعیین قیمت برای زنان تغییر کرد و به صورت یک مد و فرهنگی غلط در جامعه رواج یافت. 

امروز در زندان ها تعداد زیادی از مردان جوان به علت نپرداختن مهریه و یا نداشتن تمکن مالی برای پرداخت آن زندانی هستند. 

🔶به طور حتم مهریه بالا خوشبختی و دوام یک زندگی را تامین نمی کند و در مواردی حتی مهریه سنگین و به اجرا گذاشتن آن توسط زوجه منجر به طلاق و کدورت در زندگی مشترک شده است. 

▫️این فرهنگ غلط باید به زودی اصلاح شود، در غیر این صورت بنیان ازدواجها دچار تزلزل می شود. 

⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

❤ یک نفر نیست تو را قسمت من گرداند ؟...

❤ کار خیر است ، گر این شهر مسلمان دارد !...

🌼 علی صفری