تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان


🌼 میشه یکم هم در مورد سوالات جلسه ی اول خواستگاری بگین؟!
برای من واقعا سواله که این مورد اقتصادی رو تو جلسه ی اول مطرح کنم بالاخره یا نه؟
من بیشتر برام اخلاق مهمه ولی خب از روی بی سوالی، از اقتصاد هم در جلسه ی اول صحبت کردم و آقا پسر ناراحت شدن. برای خواستگار بعدی اصلا صحبت نکردم ایشون هم پشتم صفحه گذاشتند که من چقدر امل هستم که مادیات برام مهم نیست بالاخره نفهمیدم باید چه کنم؟

---------------------------------------------------------------------------------------

جلسه خواستگاری جلسه معرفی خود و کشف طرف مقابل است.

اگر صادق باشید و صداقت را به عنوان یکی از ارکان ایمان و اخلاق و عمل صالح بدانیم باید با صداقت خودتان را معرفی کنید. از کسی نترسید. از اینکه خواستگارتان بپرد هم نترسید. باور داشته باشید که : النجات فی الصدق. نجات در راستگویی است و نه در دروغ گویی.

شخصیت خودتان را صادقانه تصویر کنید. هر چه هستید را بگویید نه شخصیت خیالی و خودساخته و توهمات و آرزوها. از اصول زندگی ایمانی تان برایش بگویید. اگر او اهل ایمان باشد مشتری میشود والا بهتر که برود. در ضمن طبقه بندی را رعایت کنید یعنی در هر مرحله از خواستگاری یک سری از مطالب که برای خانواده خواستگارها مهم است که بدانند را مطرح کنید. دروغ گفتن حرام است اما راست گفتن و گفتن از همه چیز واجب نیست اما در عین حال نمی توانید نقاط و نکات مهم و اساسی گذشته خودتان را مخفی کنید چرا که چوبش را خواهید خورد.

بارها برای جوان ها گفته ام که تا شما خودتان را نشناسید نمیتوانید طرف مقابلتان یا نیمه گمشده تان را پیدا کنید.

یک تکه کاغذ بردارید و اصول و فروع زندگی خودتان و شخصیتی خودتان را بنویسید. قرار نیست این برگه را به کسی نشان بدهید اما باید خودتان واقعیت های شخصیتی خودتان را بدانید و بررسی کنید.

اصول یعنی خط قرمزهایی که به هیچ عنوان زیر پا نمیگذارید. فروع یعنی دل پسند هایی که اگر در زندگی ام باشد دوستش میدارم اما اگر هم موجود نشد برای نبودنش خودزنی نمیکنم.

اصول زندگی تان را هر چه هست بنویسید. با خودتان تعارف را کنار بگذارید. آرمان گرایی افراطی نداشته باشید بلکه آنچه هستید را لیست کنید و از آنچه که دوست دارید باشید صرف نظر کنید. اینجا جای نوشتن آرزوها نیست. به طور مثال باید حد و اندازه توجهتان به امور دینی را متر کنید. وضعیت نمازهایتان چگونه است؟ روزتان را چگونه میگذرانید. به کدام یک از احکام دینی که میدانید خواسته خداوند و واجب الاهی است ، بی توجه هستید؟

قبل از ازدواج با کدام یک از قطعات زندگی تان ازدواج کرده اید؟ مثلا طلبه ها قبل از ازدواج با همسرشان با طلبگی شان ازدواج کرده اند و همه قواعدش را پذیرفته اند و بر این اساس به دنبال همسر مناسب خودشان میگردند. در زمان جنگ بچه های سپاه پاسداران قبل از ازدواج با همسرشان با امام روح الله و فرامین امام ازدواج کرده بودند و این معنی اش ازدواج با جنگ و میدان نبرد بود.

نامه اعمال خودتان را خودتان تنظیم کنید تا یک شناخت واقعی از خودتان داشته باشید. بعد از تمام شدن فیش برداری برگه را چند روزی به کناری بگذارید تا از فضای نوشته و نوشتن خارج شوید و به اصطلاح صبر کنید تا متن تان سرد شود. بعد از چند روز دوباره متن خودتان را بخوانید و این بار واقعی تر و بدون جو گرفتگی متن را تصحیح کنید.

اگر خودشناسی کاملی از خودتان داشته باشید در جلسه خواستگاری حرف های بی خود و مزخرف نمی زنید. کلمه به کلمه حرف هایتان حساب شده است. و همان کلمات مثل یک قانون اساسی بین شما و همسر آینده تان پابرجا می ماند. از طرف دیگر او هم میداند که با چه کسی صحبت میکند و به طور خلاصه میفهمد که با چند چند هستید!

اصول زندگی شما نمی تواند صد مورد باشد چون باید بتوانید آن عناوین را در هم ادغام کنید و عنوان کلی تری برای آنها بنویسید. خلاصه نوشتن خودش یک هنر است. خلاصه نوشتنی که به اصل متن و اصول شخصیتی شما ضربه نزند و جان مطلب در مختصر نویسی گم نشود. به نظرم لیست نهایی میتواند حدود سه یا پنج یا حداکثر ده مورد باشد.

یک بار خدمتتان عرض کرده بودم که مرحوم امام خمینی رحمت الله علیه در جلسه خواستگاری شان ،خط قرمز زندگی شان و انتظارات خود از همسرشان را در انجام واجبات و ترک محرمات خلاصه کرده بودند چون این دو ملاک در عین سادگی شان هم قانون هستند و هم نشانه ایمان. یعنی در اختلافات میتوان به آن رجوع کرد و اگر در زندگی نبود یعنی اینکه ایمان نیست. هم معتدل است و بر مستحبات تاکید نمیکند و هم کافی است و هر آنچه در حداقل های سلوک الاهی لازم باشد در انجام واجبات و ترک محرمات یافت می شود حتی اگر یک مستحب انجام نشود.

نمی خواهم بگویم شما نیز همین حرف را بزنید اما مومن ترین افراد دوران ما چنین کلامی را مطرح کرد و تا آخر عمرش به آن پایبند بود. او دو ساعت به اذان صبح از بستر جدا می شد و به مناجات با خداوند و نماز شب می پرداخت اما همسرش را برای نماز صبح به اجبار بلند نمی کرد. فقط در صورتی که خانوم به ایشان سپرده بود ایشان را آرام صدا میزد و الا نه. حتی هنگام وضو گرفتن ابر داخل سینک میگذاشت تا صدای قطرات آب مزاحم خواب خانوم نشود. ایمان و عمل صالح اگر بر طبق رساله عملیه و تقلید باشد این گونه می شود.

در جلسه خواستگاری خودتان باشید. فیلم بازی نکنید. دروغ نگویید. هر چه هستید را تصویر کنید تا خواستگارتان نیز بتواند شما را با خودش بسنجد و تصمیم بگیرد.

از طرف دیگر سوال های شما نیز باید به گونه ای باشد که بتوانید خط قرمزهای زندگی او را استخراج کنید. رنگ مورد علاقه و این جور مزخرفات به درد آینده شما نمی خورد. سوال های محدود اما دقیقی بپرسید که بتوانید با دقت تمام و کلمات مختصر، ایمان او را محک بزنید. خمس نمونه خوبی است که مفصلا برایتان داستانش را شرح داده ام. در مابقی احکام دین نیز همین جور است. نماز اصل است و باید بتوانید تقید خواستگارتان به نماز را متر کنید.

در اردوهای دانشجویی شاهد بوده ام که افرادی با ظاهر مذهبی و لباس بسیجی و با صد من ریش و قیافه یک روز هم نماز صبح نخوانده اند. پس اگر ایمان دارید به ظاهر کسی اکتفا نکنید. سوال کردن و پاسخ شنیدن کافی نیست باید از نماز خواندنش مطمئن شوید. برای تحقیق در این مساله باید دوستانش را زیر نظر بگیرید و از خلوت ها بپرسید.

مسائل اقتصادی هم بستگی به خود شما دارد. به هر میزان که نان و پنیر خوردن یا نان و کباب خوردن برای شما ملاک است آن را مطرح کنید. قانون دادن و تجویز دستورالعمل برای سوال های شب خواستگاری بسیار کار غلطی است. هر کسی باید طبق شناختی که از خودش دارد سوال های مختصری برای خودش مطرح کند و همسر آینده خودش را محک بزند.

اینکه گفتم کتاب های روایت فتح و کتاب مطلع عشق را حتما بخوانید برای این بود که با سبک زندگی مورد نظر ولی فقیه مان و البته شهدای هم عصرمان که مظهر تام ایمان و عمل صالح در دوران ما هستند آشنا شوید تا بتوانید الگوی مناسبی برای خودتان اخذ کنید.

خواندن این کتاب ها باعث می شود دخترکان دنیازده فامیل شما را دوره نکنند و شما مقلد این عفریته های بی ایمان نشوید. بسیاری از مسائل غلط ازدواج و شب زفاف و تجمل گرایی ها و انحرافات پیش آمده در این داستان به خاطر نداشتن الگوی خوب برای جوانان در ازدواج دینی و آسمانی است.

همسر خودم میفرمودند: کتاب های روایت فتح مسیر زندگی مرا عوض کرد تا جایی که به زندگی با یک طلبه و شرایط سخت آن تن دادم. همین کتاب های نیمه پنهان ماه و اینک شوکران. یادم می آید که ایشان از این مسائل ابدا مطرح نکرد و من هم از مسائل اقتصادی نگفتم.

ذکاوت داشته باشید. در طراحی سوال ، سوال های خودتان را بسیط  و ساده و خواهان جواب بله یا خیر نسازید. در سوال ، بدترین حالت را فرض کند و جواب بدترین حالت را بخواهید.

● ح سین عالمی

نخل ولایت ۲۳ دی ۹۸ ، ۱۵:۳۱ ۰ ۰ ۲۶۵ خواستگاری

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

❤ یک نفر نیست تو را قسمت من گرداند ؟...

❤ کار خیر است ، گر این شهر مسلمان دارد !...

🌼 علی صفری